Makói Rádióamatőr KlubMakói Rádióamatőr Klub

Több mint 60 éve összeköttetésben a világgal
QTH: Mako CQ15 ITU28 WWloc: KNØ6ff Time: GMT+1 (GMT+2 DST)
A Magyar Rádióamatőr Szövetség tagja

A lap most magyar nyelvű.
Nyelv választás:  English Româneşte Русский

Itt vagyok: HA8KCI > A klub > QTH Makó

QTH Makó

Makó földrajzi fekvése

Makó az ország délkeleti szegletében, a román határ közelében, a Maros jobb partján, a megye székhelyétől, Szegedtől 30 km-re, keletre esik. Két történeti táj: a rétség és a mezőség találkozásánál fekszik.

Éghajlata meleg; a nyár száraz és forró. Időjárása szélsőséges; a magas nappali hőmérsékletet éjjeli lehülés követi. Éghajlatilag a forró nyár jellemzi. Itt fordul elő hazánkban a legtöbb nyári nap (85-90), átlagos évi középhőmérséklete 10,9°C. A napsütéses órák évi átlagos összege meghaladja a 2100 órát, így napfényben az ország egyik leggazdagabb vidéke. A csapadék kevés, 112 évi átlag 585 mm.

Makó tengerszint fölötti magassága 82 m, a nyugatra eső ártéri területé átlagosan 79 m. Makó vízföldrajzi helyzetét a Maros és a Szárazér ősi vízrendszere határozza meg. Földtanilag a város termőtalajának legnagyobb részét a lösz, nyugati felét réti agyag, a Maros közelében homokos öntéstalaj teszi ki.

Világhírű makóiak

†Galamb József (1881-1955)

Galamb József Makón született, tanulmányait Budapesten végezte, a mai Bánki Donát Műszaki Főiskola jogelődjénél. Gépészmérnöki diplomája megszerzése után rövid ideig a diósgyőri Vasgyárban dolgozott műszaki rajzolóként, majd a Magyar Automobil Rt.-nél, ahol egy németországi tanulmányutat nyert. 1903-ban több német városban járt, mindenütt szakmunkásként dolgozott. Ekkor hallott az 1904-es amerikai autó világkiállításról, ezért megtakarított pénzén októberben hajón elutazott Amerikába. A Westinghouse Műveknél szerszámkészítőként helyezkedett el.

Az akkor alig kétéves Ford Motor Company kötelékébe 1905 decemberében került, mint tervező. Az N-modell hűtőrendszerének áttervezése után a gyár főkonstruktőre lett, s a híres T-modell sok fontos alkatrészét ő tervezte. 1915-től a Fordson-traktor tervein dolgozott. 1921-ben ösztöndíjat alapított olyan makói, szegény sorsú diákoknak, akik felső ipari iskolában kívántak tanulni. Az első világháború alatt hadigépek szerkesztésével foglalkozott, pl. tengeralattjáró-keresővel. A második világháború idején Ford ötletére hathengeres kiskocsit tervezett, amely 1942-ben készült el. 1944-ben visszavonult az aktív munkától.

Tovább

†Pulitzer József (1847-1911)

Pulitzer József, világszerte ismertebb nevén Joseph Pulitzer (Makó, 1847. április 10. – Charleston (Dél-Karolina, USA), 1911. október 29.) magyar születésű amerikai újságíró, lapkiadó.

Egy makói magyar zsidó terménykereskedő, Pulitzer Fülöp és a pesti születésű Berger Elize fia volt. Öccsét, Albertet – aki Józsefet Amerikába is követte – papnak nevelték, de nem jutott a felszentelésig. A család nyolc gyermekéből csak négyen élték túl a gyermekkort. A középiskolát József már Pesten végezte, ahová apja költözött (más forrás szerint Bécsben). A család az apa korai halála (1858) után elszegényedett.

József katonai pályára szeretett volna kerülni, de gyenge egészsége és látása miatt visszautasították. Az osztrák hadsereggel, a francia idegenlégióval, illetve az indiai brit hadsereggel is hiába próbálkozott. (Állítólag az egész kaland azzal indult, hogy pofon ütötte számtantanárát és aztán Párizsba szökött. Az biztos, hogy indulatos természetéről később is tanúságot szolgáltatott.) Végül Hamburgban az amerikai hadsereg felvette. 1864 nyarán, 17 évesen, anyja akarata ellenére kivándorolt, és az északiak oldalán részt vett az amerikai polgárháborúban (hasonlóan az 1848-49-es magyar forradalom utáni magyar kivándorlógeneráció sok tagjához).

Tovább