RÁDIÓKLUBOK LEHETŐSÉGEI
Szülők, pedagógusok, ifjúsági vezetők figyelmébe!

Napjainkban, amikor a fiatalok oktatása, nevelése különösen bonyolulttá vált, szeretnénk ráirányítani a figyelmüket egy kevésbé közismert lehetőségre, melyet a rádióamatőr klubok tudnak nyújtani. Mivel az ilyen klubok idősebb tagjai – kivételektől eltekintve – többnyire nem szakképzett nevelők, ezért spontán módon, csupán a lehetőségekből következően, vagy szervezetten, kis tanfolyamok keretében hozzá tudnak járulni különféle tantárgyak megszerettetéséhez, vagy a már megszerzett ismeretek elmélyítéséhez. Klubja válogatja, hogy melyik tantárgyhoz milyen mértékben. Melyek ezek a tantárgyak?

Idegen nyelv

Egy-egy külföldi üdülés, vagy nyári kirándulás után érezzük úgy, hogy az alatt a rövid idő alatt, míg kinn tartózkodtunk, többet jutunk előre a nyelvtanulásban, mint korábban itthon sokkal hosszabb idő alatt. Nem kétséges, hogy egy idegen nyelv elsajátításának legegyszerűbb, s egyben leghatékonyabb módja az lenne, ha az adott idegen nyelvi környezetben huzamosabb ideig ott tartózkodhatnánk. Ezt azonban sajnos egyéb kötelezettségeink - és főleg anyagi okok miatt - nem engedhetjük meg magunknak.
Mi az, ami idegen nyelvi környezetben olyan hatékonnyá teszi a nyelvtanulásunkat? Tulajdonképpen több, a tanulási folyamatot segítő tényező együttes hatása jelentkezik. Például:

  • ha meg sem szólalunk, de folyamatosan, visszatérően halljuk a beszédet rögződnek a kifejezések, a hanglejtés, stb.
    Egy idő után el kezdjük érteni, hogy miről van szó...
  • sokszor előre nem tervezetten rákényszerülünk, hogy beszéljünk, mert megszólítanak, vagy el akarunk érni valamit. Ilyenkor természetesen a beszélgető partnerünk azonnal megállapítja, hogy külföldiek vagyunk és ösztönösen átvált lassú, egyszerű, tagolt beszédre. Könnyíteni igyekszik a dolgunkat. Egy-egy ilyen egyszerű társalgás után már jogosan dicsekedünk, hogy „beszélgettünk”. Az elhangzottak szinte „örökre” rögződnek és a sikerélmény vágya újabb, és újabb beszélgetésekre ösztönöz.

Bármennyire is hihetetlenül hangzik, de ugyanezt a helyzetet nap mint-nap - szinte ingyen - elő lehet teremteni az amatőr rádiózás segítségével. Az adó-vevőn keresztül a nap bármely órájában lehet találni beszélgető partnert, akivel idegen nyelvi tudásunkat fejleszthetjük. Szinte semmi „tétje” nincs a dolognak, ezért lámpalázunk hamar elmúlik. A beszélgetőpartnerünk örül, ha az anyanyelvén szólítjuk meg és nagyon hálás azért, hogy küszködünk a nyelvének elsajátításával.

Elmondhatjuk ezért, hogy az amatőr rádiózás a nyelvtanulás egyik leghatékonyabb segédeszköze.

Földrajz

Az amatőr rádió adó-vevő berendezés segítségével, megfelelően kedvező hullámterjedési viszonyok mellett akár a föld legtávolabbi pontjával is létesíthetünk összeköttetést. Például elképzelhető, hogy az óceániai szigetvilágból Tuvalu szigettel kerülünk kapcsolatba. Persze először nem is tudjuk, hogy ilyen egzotikus helyre jutottunk el a rádióhullámokon keresztül, mert amikor kapcsolatba lépünk az ellenállomással, először csak a hívójelével találkozunk. A hívójel az a betűkből és számokból álló rövidítés, aminek első betűi azonosítja a rádióállomás nemzetségét. Például Tuvalu hívójele T2-vel kezdődik.

Ilyen esetben elővesszük katalógusunkat, megkeressük, hogy milyen ország, vagy nemzetség hívójele kezdődik T2-vel. Megállapítjuk, hogy Tuvalu, s miután nagyon örülünk, hogy ilyen különleges összeköttetésben volt részünk, elővesszük a világtérképet és megnézzük, hogy valójában hol is van Tuvalu? Ettől kezdve a földrajzi ismereteink máris gyarapodtak. Nem szólva arról, ha egy kicsit utána is olvasunk: hányan lakják azt a szigetet, mi a fővárosa, milyen nyelven beszélnek, miből élnek, stb. Az szinte természetes, hogy gyorsan utána kell járnunk, hogy hány óra van ott, amikor nálunk például éppen reggel nyolc óra van. Nem mindegy ugyanis, hogy hogyan köszönünk neki; illik az ottani napszaknak megfelelően köszönni.

Az amatőr rádiózás élvezetessé teszi a földrajztanulást. Szórakozva, szinte lopva, észrevétlenül gyarapodhatnak geográfiai ismereteink.

Fizika, matematika

Egy mai rádióamatőr a legfontosabb berendezését, az összeköttetés megvalósítására szolgáló adó-vevő készülékét ma már általában készen vásárolja. Viszont akár ennek a készüléknek a javításáról, vagy a készülékhez csatlakozó segédberendezések elkészítéséről, vagy netán egy teljesen újfajta eszköz kikísérletezéséről van szó, elengedhetetlenül szükség van fizikai, pontosabban elektrotechnikai, elektronikai, illetve rádiótechnikai ismeretekre.

A dolog úgy szokott kezdődni, hogy az ember belenéz a „gyári” készülékbe, majd kielégíthetetlen vágyat érez arra, hogy megismerje, hogyan működik. Azután elindul az alapoktól, utánajár például, hogy mi az a kondenzátor, tranzisztor, stb., majd összerak először egyszerűbb, később bonyolultabb elektronikus áramköröket. Az ember barkácsol, fabrikál, kísérletezik, s akár sikerül neki elsőre, akár nem, mint a szivacs úgy szívja magába az ismereteket.

A barkácsoló rádióamatőrök gondolkodásmódja teljesen „beáll” a technikai megoldó képességre, s miután ismereteik jórészt gyakorlati tapasztalatokon is nyugszanak hihetetlen gyorsan tudnak előre jutni a ma már szinte beláthatatlanul szerteágazó (mikro)elektro(tech)nikai ismeretek megszerzésében.

Alacsonyabb szinten áll, de ugyanez elmondható egy fizikát tanuló diák esetében is. Gyakorlati tapasztalatunk, hogy egy rádióamatőrködéssel is foglalkozó diák sokkal könnyebben tanulja a fő „reál”-tantárgyakat, azaz a fizikát és a matematikát.

Számítástechnika

A számítástechnika, amely robbanás-szerűen betört az élet szinte minden területére, természetesen az amatőr rádiózást sem hagyta érintetlenül. Azon túl, hogy sikeres összeköttetések létesítését, vagy technikai ismeretek bővítését segítő programok tömege áll rendelkezésre, a világhálón keresztül kiszélesedett és meggyorsult a rádióamatőr tárgyú információáramlás is.
Ugyanakkor a rádióamatőrök azon túl, hogy egyik felhasználói, de napról-napra egyre inkább továbbfejlesztőivé váltak, illetve fognak válni ennek a modernkori technikának. Ez alap-beállítottságukból fakad.

Az oktatásban a számítástechnika egyrészt oktatást segítő technikai eszköz, másrészt tantárgy is. Miután a számítástechnika kötődik az amatőr rádiózáshoz is, ezért könnyedén, jól hasznosítható „hardver”, „szoftver” ismeretekhez lehet jutni e különleges hobby gyakorlása közben.

Testnevelés

Mint ahogy a motorcsónakok és „atommeghajtású” tengerjárók világában még mindig rendeznek „kézi hajtású” kajak-kenu bajnokságokat, úgy a rádióamatőrök is a világháló elterjedése ellenére rendeznek például különféle morze-billentyűs forgalmazási versenyeket. A lényeg az - többek közt -, hogy ki tud 24, vagy 48 óra alatt több összeköttetést létesíteni a világban, vagy ki tud ugyanennyi idő alatt a legtöbb országgal kapcsolatba lépni, stb.
Ehhez nem kell sehova sem elutazni, „csupán” leülni a helyben levő adó-vevő készülék elé és bírni a folyamatos koncentrációt és a hosszú ideig tartó megterhelést. Állóképességre és kitartásra van szükség. Ehhez is edzeni kell, de nem csak magunkat, de a technikai berendezéseinket is fel kell készíteni a megpróbáltatásra.
A mozgáshoz egészen közel álló rádióamatőr sportág a rádió iránymérés („rókavadászat”), illetve a rádiós tájékozódási futás. Ezek valódi futó sportágak, a rádió csak „hab a tortán”.

Akár az egyik, akár a másik speciális sportág műveléséhez van kedve a fiatalnak, ugyanazokat az élményeket élheti át, mint bármely más, „hagyományos” sportág gyakorlása esetén.

- x – x -

Bizonyára sikerült e rövid ismertetővel ráirányítani figyelmüket az amatőr rádiózásra, és ezután tájékozódni fognak a legközelebbi rádióamatőr klubban levő körülményekről és a konkrét lehetőségekről.


Nagy Lajos HA8EN
rádióamatőr  

 

© 2009-2012 Makói Rádióamatőr Klub HG8FH - HA8EN SubPage last updated on: